Vuodelle 2025 metsäkonsertteja ei ole tiedossa, mutta voit tunnelmoida metsäkonserttivideon parissa. Kuvaukset tehtiin Siikanevalla Ruovedellä vuonna 2021, ja videon kokonaisuuden loihti Emil Bobyrev.

pyterlahti

Kuva: Marko Ojala

Vuosina 2018-2019 metsäkonsertin tarinallisen sisällön tarjosi esikoisromaanini Kultarinta. Kesällä 2022 sai ensi-iltansa Kivitasku-romaaniin perustuva metsäkonsertti, jossa myös musiikkikappaleet ovat valtaosin toiset kuin edellisissä konserteissa. Kantaesitys oli Virolahdella Pyterlahden louhoksilla, joilla retkeilin Kivitaskua kirjoittaessani. Kuvassa näkyvät tähteet kalliosta, josta 1830-luvun alussa irrotettiin miljoonakiloinen monoliitti. Järkäle päätyi Aleksanterin pylvääksi Pietarin Palatsiaukiolle.

Kuva: Emil Bobyrev

Metsäkonserttien taustaa

Sananjalka ja tuulen sävel -metsäkonserttisarja on kirjailija Anni Kytömäen ja viulisti Viola Räisäsen yhteinen projekti.

Ajatus yhteistyöstä virisi, kun mietimme, miten metsien merkitystä voitaisiin tuoda esiin taiteen keinoin. Koska musiikki, kirjallisuus ja luonnossa liikkuminen ovat meille molemmille tärkeitä, päätimme toteuttaa tapahtumasarjan, jossa nämä elementit yhdistyvät. Romaanini antavat metsäkonserteille tarinallisen sisällön, musiikki kumpuaa klassisesta perinteestä ja metsät eri puolilla Suomea tarjoavat konkreettisen ympäristön, jossa kulkea.

Ensimmäiset metsäkonsertit järjestettiin elokuussa 2018 Kouvolassa Arboretum Mustilassa, Sastamalassa Otamuksen luontopolulla ja Ylöjärvellä Pikku-Ahveniston luontopolulla. Sarja jatkui elokuussa 2019 niinikään Arboretum Mustilassa sekä Oulun Sanginjoen metsässä.

Sananjalka ja tuulen sävel -konsertit ovat koonneet ilahduttavan runsaslukuiset yleisöt. Olemme saaneet johdattaa yhteensä jo sadat ihmiset metsän siimekseen esityksemme pariin. Yksittäiseen konserttiin voidaan ottaa paikasta riippuen 20-40 ihmistä, sillä kapeimmilla poluilla suuri joukko ei mahdu kulkemaan - ja luonnollisesti maastoa on varjeltava liialliselta tallaamiselta.

Metsäkonsertissa yleisö kiertää oppaan johdolla luontopolun rauhalliseen tahtiin. Matkan varrella kuullaan romaanini pohjalta muovattu itsenäinen sanataideteos sekä tunnelmaan sopivaa klassista viulumusiikkia. Pari kertaa olemme esittäneet konsertin myös "paikallaan pysyvänä", viimeksi Porvoon kirjastossa kesällä 2024.

Konsertteja on esitetty sekä tilauksesta että omin voimin. Itse järjestämiemme Sananjalka ja tuulen sävel -konserttien ohjelmalehtisten myyntituoton lahjoitimme vuosina 2018-2019 Suomen luonnonsuojeluliiton metsätoimintaan ja Luonnonperintösäätiölle. Näin konserttiretkistä ei jäänyt pelkkiä aineettomia muistoja vaan myös pieniä lisämerkintöjä Suomen suojeltujen metsien kartalle. Kiitämme Suomen Luonnonsuojelun Säätiötä ja Ilmari Räsäsen säätiötä metsäkonserttien tukemisesta!

Löydät metsäkonserteista lisätietoja Instagramista (metsakonsertti) ja Facebookista (Metsäkonsertit "Sananjalka ja tuulen sävel"). 13.3.2023 julkaisimme metsäkonserteista myös esittelyvideon: https://www.youtube.com/watch?v=kdOre2QcaJ8

Tunnelmia Otamuksen metsäkonsertista 25.8.2018: https://www.aamulehti.fi/musiikki/art-2000007510209.html (Aamulehti).

Kuva: Emil Bobyrev

Kirjoitettu elokuussa 2017 Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset -lehteä varten.

Kun esikoisromaanini Kultarinta julkaistiin vuonna 2014, pelkäsin että olin tehnyt virheen, josta monesti olin kuullut: ladannut ensimmäiseen romaaniin kaikki itseäni kiinnostaneet aiheet ja elämänvartiset oivallukset. Keksisinkö enää mitään uutta?

Kun kirjoitin toista romaaniani Kivitaskua, uskoin teoksen olevan henkilöhistoriani kannalta hyvinkin ”akuutti”. Siinä missä Kultarinta luotasi lapsuuteni ja nuoruuteni ajatusmaailmaa, Kivitasku kertoo asioista, jotka ovat koskettaneet minua viime vuosina.

Kivitasku ilmestyi kesällä 2017. Viikkojen mittaan olen helpottuneena huomannut, että esikoisromaani ei syönytkään koko menneisyyttäni. Vastatessani kysymyksiin, mistä olen keksinyt Kivitaskuun sen ja sen juonenkäänteen, olen löytänyt yhteyksiä kaukaisiinkin muistoihin.

Kivitasku sai alkusäikeen vuonna 1985, kun äiti luki minulle Marjatta Kurenniemen satua Karolus ja kivet. Sadussa kivet näyttävät samalta kuin reaalimaailmassa, mutta vähitellen käy ilmi, että niillä on oma tahto ja kyky liikkua.

Kivitaskun juuria on myös 1990-luvulla, kun luin Pääsiäissaarten arvoituksellisista kivipatsaista ja kiinnostuin äänettömistä järkäleistä entistä enemmän. 2000-luvulla minua kiehtoivat erilaiset katoamiset ja pakomatkat, ja niin ne kiehtovat Kivitaskunkin päähenkilöitä.             

Tärkeimmät juonteet Kivitaskuun sain kuitenkin Astuvansalmen kalliomaalauksilta kesällä 2011 ja Pietarista keväällä 2012.

Kalliomaalaukset ovat tuhansia vuosia vanhoja. Niitä on tehty vesistöjen rantajyrkänteille, maisemiin, jotka herättävät kunnioitusta myös nykyihmisissä. Astuvansalmen kalliolla minusta tuntui, että ymmärsin hetken esivanhempien mielenliikkeitä. Siinä missä paikka hätkähdytti minua, hätkähdytti se varmasti myös heitä. Vaikka kulttuuri kerrostaa aivoihimme moderneja sedimenttejä, pohjimmiltaan ihminen pysyy samana.

Retken jälkeen päätin, että haluan kirjoittaa kirjan, jossa menneiden ja nykyisten sukupolvien kohtalot limittyvät toisiinsa – siten, että lukija oivaltaa yhteydet, mutta päähenkilöt jäävät arvailujen varaan. Niinhän käy meillekin, kun tutkimme menneisyyttä. Lähteiden loppuessa mielikuvitus ottaa vallan.

Seuraava retkeni suuntautui Pietariin. Kävin Iisakinkirkossa, jota rakennettiin 1800-luvulla 40 vuoden ajan. Kirkkosalissa oli vitriini, jossa oli esillä kirkon puinen pienoismalli. Opas kertoi, että katedraalin rakennustyömaalla uurastaneelle maaorjalle oli aikoinaan luvattu, että jos hän valmistaa Iisakinkirkosta mahdollisimman tarkan pienoismallin, hän pääsee vapaaksi.

Maaorja ryhtyi työhön. Yksitoista vuotta myöhemmin pienoismalli oli valmis, ja hän sai lähteä omille teilleen.

Pietarin meluisilla kaduilla tallustaessani päätin, että sellaisesta sinnikkyydestä haluan kertoa: sinnikkyydestä, joka ylittää ajan rajat, johtotähdestä, joka kimmeltää läpi vuosien. Ihmisistä, joissa ajoittain häivähtää kivien kestävyys.

 

Palaute, esiintymistiedustelut ja muut yhteydenotot päätyvät minulle sujuvasti kustantajani kautta (ks. Gummeruksen yhteystiedot). Kirjailijavierailujani kirjastoihin ym. hoitaa Lukukeskus.

keinu

Toinen romaanini Kivitasku ilmestyi heinäkuun 2017 alussa. Kustantajani Gummerus kuvaili teosta näin:

1959. Helenan viimeinen kesä on kuin Helena itse, pitkä ja arvaamaton. ”Minä en ole ihminen, minä olen tosikko”, 16-vuotias Helena ajattelee. Hän muuttaa Mustasaareen, lukee tutkimusmatkailijan kirjaa Pääsiäissaaresta ja haaveilee seikkailuista. Kesän lopussa alkaa kuitenkin toisenlainen matka.

1849. Sergei on uneksinut vallankumouksesta. Nyt hän seisoo Pietarissa teloituslavalla ja pelkää.

2012. Veka on menossa osastohoitoon, mutta antaakin linja-auton viedä hänet Louhurantaan, jossa suvulla on mökki. Pako on ainoa keino jäädä henkiin, ehkä. Veka ei tiedä vielä, että samoilla rannoilla on piileksinyt moni muukin. Menneisyys avaa silmänsä ja odottaa.

Anni Kytömäen Finlandia-ehdokkaaksi valittu Kultarinta (2014) oli ylistys metsälle. Kivitasku kuljettaa lukijansa veden ääreen ja kalliolle. Järkälemäinen sukupolviromaani on kirkkaasti ajattelevan kirjailijan rohkea puolustuspuhe mielen ja ruumiin vapaudelle. Teoksessa rinnastuvat järisyttävällä tavalla kallioperä ja ihmisen aivot, oma peruskalliomme.

* * * * *

Kivitaskun taustaa: Pääsiäissaarelta Pietariin – Kivitaskun synty.

kivet

Kuva: Marko Ojala